BERITA TERKINI MESIR : Strategi Ikhwan Muslimin Di Mesir adalah terbaik


Strategi sesebuah organisasi atau gerakan Islam itu diputuskan dengan mengambil kira pelbagai faktor, selagi ia tidak bertentangan dengan syariat.

Dalam suasana yang dihadapi oleh Ikhwan Muslimin di Mesir kini, ramai juga yang membincangkan tentang kelebihan dan kekurangan strategi dan pendekatan yang diambil oleh Presiden Mursi semasa beliau memerintah.

Ada yang menyatakan bahawa beliau terlalu mempamerkan sifat dan sikap yang terlalu Islami. Sebaliknya pandangan ini menyarankan agar Presiden Mursi harus mengambil pendekatan yang lebih bertahap seperti yang dilakukan di Turki dan Tunisia.

Satu perkara yang pasti adalah keadaan di Mesir adalah berbeza dengan keadaan di Turki dan Tunisia. Sekularisme amat mencengkam Turki dan Tunisia sementara di Mesir Islam mempunyai akar yang lebih kukuh. Justeru itu tidak semestinya semua strategi yang berjaya di Turki dan Tunisia (itu pun sudah ada usaha yang bersungguh-sungguh untuk menggagalkannya) akan juga berjaya di Mesir jika formula yang sama diguna pakai.

Malah tidak mustahil, kerana pendekatan Mursi yang jelas ingin membawa agenda Islam dan keadilan semasa memerintah Mesir, maka ia menjadi antara faktor penting mengapa sokongan kepada gerakan pro-Morsi dan pro-demokrasi mendapat sambutan yang begitu luar biasa dari kalangan rakyat Mesir yang turun ke jalanraya pada masa ini.

Kini Mesir terus bergolak. Ikhwan Muslimin kali ini mengambil pendekatan yang lebih tegas dan berprinsip. Mereka tidak berkompromi dengan prinsip bahawa sebarang penyelesaian kepada krisis ini adalah dengan mengembalikan Presiden Mursi ke kedudukan asalnya sebagai presiden yang dipilih rakyat dalam pilihanraya yang adil dan bersih serta mengembalikan demokrasi di negara Mesir.

Ikuti pandangan Dr Daud Abdullah tentang strategi yang diambil oleh Ikhwan ini. Penulisan ini asalnya telah diterbitkan oleh Middle East Monitor pada 6 Ogos 2013.

Penulis telah mengambil inisiatif untuk menterjemah penulisan beliau ini kerana berpendapat bahawa penulisan ini harus diteliti oleh seramai mungkin rakyat Malaysia bagi memahami pandangan beliau tentang strategi dan pendekatan terkini Ikhwan.

Dr Daud Abdullah merupakan Pengarah Middle East Monitor (MEMO) yang berpengkalan di London. Beliau adalah juga mantan Timbalan Setiausaha Agung Muslim Council of Britain.

Berikut disertakan terjemahan penulisan beliau.
Semoga para pembaca mendapat manfaat.

[Dr Daud Abdullah : Perubahan strategi Ikhwan, mungkin yang terbaik buat masa ini]

Ikhwan Muslimin Mesir bukan hanya mempertahankan kepentingan negara Mesir semata-mata tetapi sebenarnya ia sedang mempertahankan usaha atau projek kebangkitan Islam dan seluruh manifestasi kebangkitan Islam di Timur Tengah.

Ramai pemerhati berpendapat bahawa, krisis di Mesir pada hari ini mempunyai persamaan yang amat ketara dengan apa yang berlaku pada tahun 1954. Pelakon-pelakon utamanya adalah sama. Begitu juga dengan isu-isunya.

Pada masa itu, terdapat pergelutan politik yang ganas di antara pemimpin rampasan kuasa, Mejar Jeneral Muhammad Naguib, dan rakannya dalam Majlis Pemerintah Revolusi (Revolution Command Council - RCC), Kolonel Gamal Abdel Nasser. Perselisihan ini sampai ke kemuncak pada 25 Februari 1954 dengan pengumuman dari RCC bahawa Naguib telah meletak jawatan. Ini menyebabkan puluhan ribu hadir ke jalanraya di Kaherah, suatu peristiwa yang tidak pernah berlaku di Kaherah sebelumnya. Seperti apa yang berlaku pada hari ini, tuntutan rakyat adalah agar presiden dan pemerintahan berparlimen dikembalikan tanpa syarat.

Asy Syahid Dr Abdul Qadir Audah


Apabila benteng bagi menyuarakan bantahan ini terbuka, hampir mustahil ia dapat ditutup kembali. Malah dengan mengembalikan Naguib sebagai Presiden serta rayuan daripada beliau secara peribadi dari balkoni Istana Abdin, tidak mampu untuk memujuk para penunjuk perasaan yang sedang marah, untuk kembali ke rumah mereka. Akhirnya, yang berjaya memujuk mereka untuk bersurai adalah melalui rayuan oleh seorang ahli Ikhwan Muslimin yang terkemuka, Abdul Qadir Audah. Pengaruh dan populariti Abdul Qadir Audah telah menggetarkan pimpinan rampasan kuasa dan ini telah mengorbankan nyawa beliau ; beliau telah dijatuhkan hukuman bunuh tidak lama selepas itu. Almarhum Farid Abdul Khaliq, yang melalui hari-hari yang penuh huru-hara itu menulis, ketika berjalan ke tali gantung, Audah sendiri tidak percaya bahawa dia akan dibunuh.

Pada hari ini, seolah-olah tidak ada yang mampu atau bersedia untuk membantu menamatkan protes dan duduk bantah yang telah menyemarak dengan begitu cepat sekali ke seluruh negara Mesir sejak rampasan kuasa tentera pada 3 Julai lalu.

Seperti apa yang dilakukan pada tahun 1954, kepimpinan rampasan kuasa hari ini memang terfikir untuk menangkap pimpinan Ikhwan Muslimin. Namun pada kali ini mereka berhadapan dengan lebih banyak kesukaran berbanding dengan apa yang berlaku pada tahun 1954. Kepimpinan Islam pada hari ini lebih tegas dan kurang bertolak ansur dan tidak mudah dipengaruhi. General Abdul Fattah As Sisi dan gerombolan ahli politik yang cuba menyembunyikan hakikat bahawa ini adalah rampasan kuasa tentera, seolah-olah tidak menjangkakan tindakbalas yang seperti ini daripada pergerakan tersebut.

Bukan sahaja tentera Mesir yang merasakan perkara ini. Broker kuasa serantau dan antarabangsa telah selama beberapa dekad terbiasa dengan sikap Ikhwan yang jinak dan malu-malu; yang sedia menerima sebarang penganiayaan dan tekanan dengan penyerahan dan pasrah yang hampir sepenuhnya.
Dr Khairat al-Shater

Ikhwan Muslimin telah seperti yang tergambar, mengambil satu strategi baru seperti yang ditunjukkan dengan pendirian Naib Murshidul Am, Khairat al-Shater, yang enggan berunding dengan delegasi antarabangsa pimpinan Amerika Syarikat yang berusaha untuk berjumpa dengannya di dalam penjara tempat beliau ditahan. Tindakan ini selari dengan dengan pendirian Presiden Muhammad Mursi yang tegas dan komited dengan prinsip yang menolak rampasan kuasa daripada Presiden yang sah yang dilakukan oleh Menteri Pertahanan yang dilantik oleh beliau.

Beberapa faktor telah mempengaruhi perubahan dalam strategi ini. Hari ini Ikhwan Muslimin mempunyai legitimasi dan hak politik dan mandat. Ia telah memenangi lima pilihan raya sejak penggulingan rejim Mubarak pada Januari 2011. Dalam keadaan ini, Ikhwan mempertahankan kehendak demokrasi dan pilihan majoriti rakyat Mesir, sesuatu yang pihak lawannya sukar untuk mengakui dan menerimanya.

Dalam pada itu, terdapat kepercayaan yang mendalam dari kalangan ahli-ahli Ikhwan bahawa jika berlaku kompromi pada masa ini, ia akan memberi kesan buruk bukan sahaja kepada Ikhwan tetapi juga kepada pergerakan yang telah ia beri inspirasi di seluruh rantau tersebut. Satu gelombang kuasa-kuasa anti-Islam telah berlaku di beberapa buah negara. Kempen ini sedang mengumpul momentum, dari UAE di mana ramai yang telah dipenjara dan diseksa, hinggalah ke Tunisia di mana rejim lama sedang cuba untuk kembali mendapatkan kuasa semula. Manakala di Tebing Barat dan Semenanjung Gaza Palestin, permusuhan dan ancaman terhadap Hamas semakin bertambah hari demi hari.

Oleh itu, Ikhwan Muslimin Mesir bukan hanya mempertahankan kepentingan negara Mesir semata-mata tetapi yang dipertahankannya adalah projek dan usaha kebangkitan Islam dan seluruh manifestasi kebangkitan Islam di Timur Tengah. Sebarang tanda kompromi pada hari ini akan memberi peluang kepada pesaingnya, “pergerakan jihad”, untuk bermegah dan merasa puas untuk menempelak Ikhwan bahawa amaran mereka kepada Ikhwan yang jalan demokrasi yang dianjurkan oleh Ikhwan merupakan satu penyelesaian yang dipenuhi dengan khayalan dan mitos; bahawa harapan yang dijanjikan pada awal Kebangkitan Arab (Arab Spring) sememangnya adalah palsu dengan berdasarkan asas dan premis yang salah, yakni premis yang dinamakan demokrasi.

Pertempuran hari ini bukan pertempuran hidup dan mati kerana kepercayaan dan doktrin tidak akan mati. Namun ini adalah ancaman yang besar dan hebat yang dihadapi oleh Ikhwan pada masa ini.

Jika pihak yang melakukan rampasan kuasa tidak bertolak ansur, rantau ini akan menyaksikan pertempuran yang panjang hasil daripada pergeseran seperti yang pernah disaksikan di Iran pada hari-hari terakhir rejim Shah. Revolusi Iran tidak berlaku di sana dalam masa satu hari. Ia bermula dengan demonstrasi jalanan yang agak kecil pada tahun 1977 yang kemudiannya membesar menjadi kuasa yang tidak dapat dihalang menjelang tahun 1979.

Akhirnya, kesan protes mereka menjadi semakin meluas sehingga menggoncang pihak tentera. Ini boleh berlaku di Mesir di mana bukan sahaja kita akan melihat penyingkiran As Sisi dan penyokong-penyokongnya tetapi juga doktrin kukuh bahawa peranan tentera - "ketaatan kepada kehendak Amerika dan Israel", akan tersingkir, seperti mana yang berlaku kepada tentera Iran pada tahun 1979 . Seperti di Iran, telah muncul di Mesir, tentera yang berasaskan ideologi bagi menggantkan bentuk tentera yang rela diperalat oleh mereka yang memberi upah yang paling tinggi.

Dalam keadaan sekarang, Ikhwan Muslimin tidak mempunyai pilihan lain selain daripada tetap teguh dengan penuh kesabaran dan istiqamah. Yang menggembirakan adalah angin sedang bertiup kuat memihak kepada mereka. Jumlah rakyat Mesir yang malakukan protes semakin bertambah dan penyokong rampasan kuasa semakin berkurangan. Kemungkinan strategi baru ini adalah strategi yang terbaik buat masa ini.

Link asal : http://www.middleeastmonitor.com/resources/commentary-and-analysis/6806-the-brotherhoods-change-of-strategy-could-be-the-best-yet

Terjemahan Oleh : Nahar Md Nor (Ahli Jawatankuasa Pertubuhan IKRAM Pusat)
Sumber : Middle East Monitor
‪#‎mesirkini‬

0 comments:

About