BERITA TEKINI : Israel siap sedia serang Syria dari Bukit Golan (video inside)

Israel siap sedia serang Syria dari Bukit Golan (video inside)

Bukit Golan adalah sebuah kawasan dibawah kuasa Syria yang telah ditakluk oleh Israel pada tahun 1967 dalam peperangan singkat selam enam hari antara Isreal menentang Mesir, Jordan dan Syria yang berlaku pada 5 ahingga 10 Jun, 1967.

Semenjak itu Israel menduduki Bukit Golan dan sering kali menytakan hasrat untuk mengembalikan Bukit Golan kepada Syria demi keamanan. Namun Syria tidak menerima pertukaran tersebut. Syria di bawah pemerintahan Hafeez Al Asad telah menolak untuk menerima Bukit Golan sebagai pertukaran kepada perjanjian damai.

Perdana Menteri Israel Yitzhak Rabin, Ehud Barak dan Ehud Olmert menyatakan bahawa mereka bersedia menyerahkan Bukit Golan sebagai pertukaran untuk berdamai dengan Syria. Walau bagaimanapun, pada tahun 2010, Menteri Luar Israel Avigdor Lieberman meminta Syria untuk melupakan impian terhadap bukit Golan.

Jika dilihat sehingga kini tiada permusuhan/pertiaian antara Syria pimpinan Asad dengan Israel. Jadi, mengapa menolak perjanjian damai dan menerima kembali Bukit Golan sebagai haknya? Tidakkah terasa sesuatu yang pelik di sini? Kini israel menggunakan Bukit Golan  untuk menyerang Syria. Siapa yang bakal diserang Asad atau Mujahiddin?

Mengapa Asad begitu yakin menentang Amerika Syrikat dan sekutu?

Berbagai andaian dan ramalan berdasarkan beberapa bukti diulas para pemimpin Islam. Pendapat menyatakan serangan AS dan sekutu bukan untuk menghukum Asad kerana menggunakan gas sarin kea atas rakyatnya tetapi untuk mengelakkan Syria daripada jatuh ke tangan mujahiddin yang turut disertai oleh ahli-ahli Al Qaeda yang dianggap pengganas oleh Amerika.

Mujahiddin yang kini menguasai 80% negara Syria sudah begitu hampir kepada istana Assad. Jika dibiarkan mereka pasti berjaya menewaskan Asad dengan menggunakan senjata milik Assad sendiri.

Menyedari kekuatan itu, Amerika mula berasa takut akan bayangan kerajaan Islam di bawah sistem khilafah yang menurut ramalan mereka akan meletakkan Turki kembali sebagai pusat pemerintahan Khilafah sepeti mana pernah berlaku di zaman Uthmaniyah (Otoman)

Mengapa Arab Saudi beriya-iya benar mahukan Syria diserang?
Sebagai sebuah negara yang menganut fahaman wahabi, maka kebangkitan Islam adalah sesuatu yang amat ditakuti. Dalam FSA juga ada mujahiddin yang membawa 'bendera' Ikhwanul Muslimin. Jika Ikhwan Muslimin di Mesri dimusuhi Arab Saudi maka mengapa mereka mesti menyokong Ukhwan Muslinin di Syria.
Fahaman ASWJ yang dipegang para mujahiddin tidak sama dengan wahabi pegangan Saudi iaitu satu fahaman yang direka oleh seorang yahudi dari Turki bernama Mahammad Bin Abdul Wahab. Fahaman itulah yang membawa kepada kejayaan yahudi menobatkan keluarga Al Saud sebagai raja tanah arab yang kemudiannya diberi nama Saudi Arabia bersempena dengan nama keluarga Al Saud.

ISIS menjanjikan sebuah negara Islam total untuk Syria apabila berjaya menumpaskan Assad kelak. Ini amat ditakuti puak wahabi Arab Saudi terutama rajanya yang berdarah yahudi Abdul Aziz al saud.

Apabila segala tawaran berbentuk ekonomi kepada rusia ditolak, Arab Saudi mula mengancam Rusia. Dengan kekuatan yang hanya 0.5% berbanding Rusia, Arab Saudi menunjukkan seolah-olah mempunyai kuasa lebih besar daripada Rusia apabila mengugut untuk merosakkan sukan musim sejuk yang bakal didadkan di sana kelak melalui pejuang chechen yang didakwa sebagai di bawah kekuasaan Saudi.

Mengapa sampai begitu sekali Arab saudi mahukan Rusia berkecuali dalam menghalalkan serangan AS dan sekutu ke atas Syria. Kesimpulan mudah ialah Arab saudi, Amerika dan Barat khuatir akan kemenangan Mujahiddin di Syria
layan video persediaan tentera Israel di Bukit Golan

0 comments:

About