BERITA TERKINI EGYPT / MESIR : Mesir semula pintu Rafah untuk rakyat 1.7 juta rakyat Gaza



Mesir membuka semula sempadan dengan Semenanjung Gaza hari ini selepas empat hari ia ditutup, membolehkan penumpang yang terkandas untuk menyeberangi masuk dan keluar dari wilayah Palestin yang dikuasai oleh kumpulan Hamas.

Hamas, sebuah cabang Ikhwan Muslimin, telah memerintah Gaza sejak 2007 dan mempunyai hubungan tidak selesa dengan kepimpinan baru yang disokong oleh tentera Mesir, yang menggulingkan presiden yang dipilih Mohamed Morsi, sekutu Hamas, bulan lepas.

Beribu-ribu rakyat Palestin, termasuk pelajar-pelajar dan pesakit yang ingin mendapatkan rawatan perubatan, tidak berupaya untuk pergi ke Mesir sejak sempadan lintasan Rafah telah ditutup dan beratus-ratus yang mahu pulang ke rumah telah terkandas di luar Gaza.

Maher Abu Sabha, pengarah Hamas, kata pihak berkuasa Mesir telah membuka Rafah untuk penumpang hanya beberapa jam sehari. Beliau berkata pelancong yang memerlukan rawatan perubatan di luar negara.

Pegawai-pegawai Hamas telah mengadu bahawa Mesir telah menghadkan jumlah kemasukan daripada 1,200 sehari kepada hanya 300 sejak 3 Julai apabila tentera Mesir menggulingkan Mursi.

Pegawai-pegawai Mesir menuduh Hamas daripada Ikhwan Muslimin di Semenanjung Sinai dan berkata operasi lintasan Rafah dikaitkan dengan keadaan keselamatan yang meruncing di Sinai, di mana Mesir memerangi pejuang Islam. - Reuters, 24 Ogos 2013.

0 comments:

About