, ,

BERITA TERKINI MESIR : Islamis Mesir bangkit melawan - Intifada bermula

Diberitakan walaupun tentera Mesir telah membunuh lebih 2500 dan mencederakan lebih 10000 namun para islamis terus mengadakan bantahan tanpa senjata di seluruh pelusuk negara Mesir. Setiap negeri di Mesir terus mengadakan bantahan besar-besaran menentang rampasan kuasa.

Bantahan kalai ini semakin merebak ke seluruh negeri dan wilayah di Mesir. Pembunuhan rakyat Mesir di Rabiatul Adawiyah dan Nahdhah oleh tentera dan polis membangkitkan rasa marah islamis dan pro Morsi.

Para pro demokrasi sekarang berada di Medan Alf Maskan dan membina pentas di sana, mereka menyeru kepada semua yang berada berhampiran untuk menyertai perhimpunan tersebut.

Gambar di atas menunjukkan para demonstran pro demokrasi sedang membina
pentas di Medan Mustafa Mahmud, Mohandisin selepas Medan Nahdhah dihancurkan.
Medan Rabiatul Adawiyah terus menjadi tumpuan para Islamis dan pro Morsi. Beratus-ratus ribu rakyat Mesir sedang berusaha untuk berada di Medan perhimpunan terbesar tersebut.
Perarakan dari Abbasiyah menuju Medan Rabiatul Adawiyah.
Mereka bukan takut bahkan lebih bersemangat!
Perarakan besar besaran menuju ke Medan Rabiatul Adawiyah.
Rakyat mencuba sedaya upaya untuk memasuki  medan ini

Kebangkitan semakin besar di seluruh negeri di Mesir. Medan-medan dan dataran-dataran di mesir dibanjiri Islamis dan penyokong Morsi bagi menunjukkan rasa tidak senang dengan rampasan kuasa dan mengutuk pembunuhan beramai-ramai Islamis dan dataran Rabiatul Adawiyah dan Nahdhah. 
Di Iskandariah sekarang; sejurus selepas serangan di Medan Rabiatul Adawiyah dan Nahdhah. Solidariti terhadap saudara mereka di medan-medan Kaherah\
Warga Zagazig telah melakukan intifadhah untuk menyelamatkan para pro demokrasi di Medan Rabiatul Adawiyah dan Medan Nahdhah dari hadapan Masjid Al Fath dan dari hadapan Dewan Umum Daerah Syarqiyyah.

Gambar di bawah menunjukkan dua buah kereta perisai tentera Mesir. Para Islamis berjaya merampas sebuah kereta perisai dan sebuah lagi  dibakar.

Demi survival mereka terpaksa melakukan apa sahaja untuk terus hidup. Jihad tanpa melawan dan membiarkan diri terbunuh adalah bunuh diri. Lebih baik gantung diri di rumah sahaja. Tiada tempat di sisi ALLAH untuk mereka yang dayus.

Lantaran itu sebahagian Islamis pro Morsi membulatkan tekad menentang para pembunuh saudara-saudara mereka dengan menawan dan membakar kereta perisai tentera.

Intifada has started...
WAR is the best solution for now
Start killing and stop being killed


0 comments:

About