, ,

MENARIK : Bersih 4.0 dalam perancangan

 

Lama betul tak borak pasal politik ni, sebab banyak isu tak best mana pun, banyak isu sensitif adalah. Disebabkan aku sekarang ramai rakan perlbagai bangsa dan agama, isu-isu sensitif tu aku main kat twitter je.. Ditambah dengan temasya sukan yang sedang aktif berlangsung, oleh itu aku beri perhatian lebih kepada  laporan sukan aku tu.

Namun berita dari orang yang kata hendak pencen ni begitu menarik perhatian aku. Sebelum ni tak salah aku, Datuk Ambiga kata nak letak jawatan sebagai pengerusi Bersih dan memberi laluan kepada aktivis lebih muda. Tapi mungkin belum masanya beliau berundur, atau pun hendak ikut alasan Anwar Ibrahim yang tak jadi pencen.

Ambiga mengancam akan mengadakan Bersih 4.0 jika SPR mengadakan persempadanan semula tanpa melakukan pembersihan daftar pemilih terlebih dahulu. Jika portal berita Malaysiakini mengatakan ianya sebagai ancaman, aku menyebut ianya sebagai perancangan.

Kalau SPR lakukan pembersihan daftar undi itu pun, mengikut pengalaman Bersih-Bersih sebelum ini, mereka akan katanya ianya tidak dilakukan.. Akhirnya Bersih 4.0 ni akan terlaksana juga.. Dalam tempoh kurang sehari baju Bersih 4.0 akan dijual dan diedarkan. Macam Blackout 505 juga, malam 5 Mei keluar result PRU-13, pagi 6 Mei dah bertebaran baju Blackout di merata-rata tempat.

Bagi aku Ambiga sekadar ingin meneruskan momentum Bersih yang kini sudah tidak kelihatan sangat. Blackout 505 sebelum ni pun jauh menyimpang dari tujuan nama perhimpunan itu sendiri, dimana tiada satu pun petisyen PR bersangkut paut berkenaan Blackout atau pun 40 000 Bangla yang beriya dikompangkan seluruh negara.

Kini satu-satunya peluru hidup yang ada ditangan PR adalah kes dakwat kekal dan isu media bias.. Isu-isu lain tu tiada langsung bukti dan sekadar jadi pamanas situasi. Apapun Semoga Berjaya kepada Ambiga dan bakal-bakal ahli jawatankuasa Bersih 4

0 comments:

About