Berita Terkini : 100 penyokong Ikhwan Muslimin terbunuh dalam Jumaat Furqan

Sekurang-kurangnya 92 orang mati dan beratus-ratus cedera dalam pertempuran di Kaherah selepas pasukan keselamatan menyerang penyokong Presiden Mursi, Kementerian Kesihatan Mesir memberitahu RT Arab. Walau bagaimanapun, Ikhwan Muslimin telah meletakkan angka kematian melebihi 200 orang.

Mangsa telah mengambil bahagian dalam perhimpunan pro-Mursi ketika mereka diserang oleh pasukan keselamatan, Ikhwan mengatakan. Mereka menggunakan gas pemedih mata untuk menyuraikan aktivis, Kementerian Dalam Negeri Mesir telah mengesahkan.

"Mereka tidak menembak untuk melukakan, mereka menembak untuk membunuh," jurucakap Ikhwan Muslimin Gehad El-Haddad berkata kepada Reuters, dan berkata bahawa penunjuk perasaan telah terkena tembakan di kepala dan dada.

Pada malam Jumaat perhimpunan besar-besaran telah diadakan di ibu negara Mesir oleh penyokong Mursi dan lawannya. Tentera Mesir telah menggesa penyokong Ikhwan untuk menyokong rancangan baru mereka untuk pilihan raya baru.

Pada pagi Sabtu, Menteri Dalam Negeri (Kerajaan Sementara) Mohammed Ibrahim menyatakan bahawa penunjuk perasaan pro-Mursi yang mengadakan perhimpunan di masjid Rabiatul Adawiyah di Kaherah akan "dibawa ke penghujungnya tidak lama lagi dan dengan cara undang-undang."

Keganasan berlaku berikutan penahanan Presiden Mursi atas dakwaan disyaki mempunyai hubungan dengan Hamas. Mursi telah ditahan selama 15 hari dan akan disoal siasat kerana disyaki bahawa Hamas membantu mengatur melarikan beliau dari penjara pada tahun 2011 semasa kebangkitan untuk menggulingkan Presiden Hosni Mubarak.

Ikhwan Muslimin mengatakan dakwaan tersebut "tidak masuk akal" dan berkata penahanan Mursi ini menandakan kembalinya kepada penindasan rejim Mubarak.

Sejak Presiden Mursi dipecat daripada jawatan oleh tentera pada 3 Julai, berpuluh-puluh orang telah terbunuh dalam protes besar-besaran. Dalam beberapa keganasan yang paling teruk sejak pergolakan bermula di Mesir, 50 penyokong Mursi ditembak mati di sebuah berek Kaherah pada 8 Julai oleh pasukan keselamatan.

Sumber : rt

‪#‎mesirkini‬

Ikhwan Muslimin berkata pasukan keselamatan telah ditembak mati 100 penyokong parti itu di Kaherah pada hari Sabtu. Badan-badan yang dibalut dengan kain putih dan orang-orang yang cedera parah dirawat di hospital medan selepas keganasan meletus berhampiran berjaga-jaga untuk presiden digulingkan, Mohamed Morsi. Lebih daripada 200 Morsi penyokong terbunuh sejak beliau menumbangkan pada awal Julai

0 comments:

About