, ,

BERITA TERKINI SYRIA : Kompilasi operasi strategik FSA menawan Latakia di Syria



Mujahiddin telah melakukan serangan besar-besaran ke atas negeri kelahiran Bashar iaitu Lattakia. Pertama kali sejak konflik bermula. Habislaa Bashar!!!

Sebelum kita terus ke medan perang. Kita belajar dahulu tentang Lattakia. Negeri ini besar atau luas sedikit dari negeri Melaka. Penduduknya pula hampir 1 juta orang.

Negeri Lattakia mempunyai ibu negeri juga bernama Lattakia dan mempunyai 4 daerah iaitu Haffah, Lattakia, Qardaha dan Jableh.

Walaupun Bashar laknatullah ini dilahirkan di Damsyik, tetapi asal usulnya adalah dari Qardaha. Bapanya Hafiz al-Assad (juga seekor laknat dilahirkan di sini). Ahli keluarga dan saudara mara mereka semuanya berasal dari Lattakia. Ibu Bashar iaitu Anisa Makhlouf juga syiah alawiyah berasal dari sini.

Negeri di selatan Lattakia adalah negeri Tartus. Kedua-dua negeri ini Lattakia dan Tartus majoriti penduduknya adalah syiah alawiyah nusairiyah laknatullah. Russia mempunyai markas tentera lautnya di sini. Kedua-dua negeri ini bersempadan dengan Laut Mediterranean. Bantuan dari Russia, Iran dan zionist masuk ke Syria melalui kedua-dua negeri ini.

Sepanjang konflik di Syria hanya 2 negeri ini sahaja yang selamat dari serangan bom Bashar. Penduduknya selamat dan meneruskan aktiviti seperti biasa. Penduduk sunni dibunuh dan dihalau dari di sini. Serangan mujahiddin juga berlaku tetapi hanya kecil-kecilan.

Semalam mujahiddin telah masuk ke Lattakia. Ini adalah kali pertama mereka beramai-ramai masuk dan melakukan serangan besar-besaran.

Bashar laknat.. dengar sini.. Game over? Kau ada 2 pilihan sekarang. Membiarkan mujahiddin menghancurkan negeri kesayangan kau Lattakia dan Tartus atau kau tinggalkan Homs.
Operasi Menghancurkan Latakia #2

Selepas pembebasan Lapangan Terbang Ming di Aleppo, Mujahiddin di sana telah memulakan operasi besar-besaran untuk membebaskan Latakia. Operasi ini diberi nama Ghuzwat Ummul Mukminin Aisyah. Manakala bagi penganalisis barat menggelar peperangan ini sebagai 'Battle of the Coast'. Revolusi Islam pula menggelarkan peperangan ini sebagai 'Operasi Menghancurkan Latakia'

Latakia di penuhi dengan syiah alawi nusairiyah. Saki baki tentera rejim yang masih berjuang berasal dari sini. Seba itu jika tentera rejim yang menjadi bangkai, kesemuanya akan dihantar ke sini. Bashar juga berasal dari Latakia.

Sekarang tanpa membuang masa, dengan penuh bangganya admin melantik anda semua menjadi Komander Operasi Menghancurkan Latakia. Jabhat al-Nusra, ISIS, Ahrar al-Syam, Liwa' al Islam, Liwa' at-Tauhid dan puluhan briged mujahiddin sedia menurut arahan anda. Nyatakan strategi dan rancangan anda bagaimana untuk menakluk Latakia.

Tujuan admin melancarkan operasi ini, adalah kerana admin tahu ini adalah negeri kesayangan Bashar. Sebarang serangan yang dilakukan ke atas Latakia, akan menyebabkan seluruh tentera syiah yang bertebaran seluruh Syria akan segera menuju ke Latakia dan ini akan menyebabkan kawasan-kawasan yang dikuasai oleh rejim menjadi sedikit longgar. Contohnya Homs. Jika kita menyerang Latakia, sebahagian tentera rejim dan juga Hizbullah yang berada di sana akan meninggalkan Homs dan segera menuju ke Latakia dan ini akan memberi sedikit ruang kepada mujahiddin yang terkepung di sana.

Tujuan kedua admin melancarkan operasi ini adalah kerana, kebanyakan bantuan dari Russia, Iran dan Hizbullah seperti kelengkapan tentera, tentera tambahan dan minyak lebih mudah disalurkan melalui Pelabuhan Latakia. Penguasaan ke atas kawasan ini akan menyebabkan segala bantuan akan tersekat.

Sebelum anda nyatakan strategi anda, admin berikan sedikit clue
(rujuk peta Latakia)

A - adalah kawasan yang dikuasai mujahiddin. Lebuhraya dan laluan utama berada di bawah penguasaan mujahiddin. Laluan dari Latakia untuk menuju Idlib atau Aleppo telah tersekat kerana mujahiddin telah lama menguasai kawasan ini.

B - adalah kawasan tinggi dan menjadi semakin landai semakin rendah ketika menghala ke arah pantai atau bandar Latakia. Kawasan ini berbukit bukau dan bukan kawasan rata. Al-Qardahah (rujuk peta) adalah kampung Bashar laknat. Kawasan B ini dipenuhi dengan tentera syiah, pos kawalan atau military checkpoint, perkampungan syiah.

C - adalah kawasan rata dan kawasan bandar. Kawasan ini dipenuhi dengan tentera syiah dan military checkpoint.

Ribuan mujahiddin menanti arahan anda. Nyatakan strategi anda dan apa yang patut dilakukan. Jika strategi anda sama atau hampir sama seperti strategi Komander yang berada di sana, bermakna anda juga layak menjadi Komander mujahidin.

Nanti admin akan compare strategi anda dengan strategi yang telah dilakukan oleh Komander mujahiddin di sana.

Bahagian berikutnya admin akan ceritakan strategi sebenar yang telah dilakukan oleh Komander di sana. Anda semua pasti terkejut dan kagum dengan kepintaran mereka.
Operasi Menghancurkan Latakia #3
Gambar menunjukkan panglima perang Sheikh Saqr iaitu pemimpin Briged Suqor al-Aaz.

Pada bahagian sebelum ini admin menceritakan strategi pertama barisan mujahiddin dalam operasi ini ialah menjemput pejuang terbilang dari Chechnya iaitu Abu Al-Walid seorang pejuang gunung terhebat - the best mountain fighter. Beliau telah dilantik untuk menjadi Komander dalam operasi ini.

Strategi berikutnya pula ialah barisan mujahiddin yang besar dan hebat seperti ISIS, Jabhat al-Nusra, Ahrar as-Syam yang amat ditakuti oleh rejim dan Hizbusyaitan. Barisan yang terkenal dengan operasi-operasi hebat mereka di seluruh Syria telah bergabung. (Ini adalah kali pertama mereka bergabung dalam satu-satu operasi ketenteraan)

Setelah bergabung dalam satu barisan, strategi berikutnya pula barisan mujahiddin ini bersepakat dan tidak berasa malu untuk melantik 3 Briged kecil yang bersifat tempatan untuk memimpin serangan disebabkan briged ini lebih mahir akan keadaan kampung halaman mereka sendiri.

3 briged berkenaan adalah Suqor al-Aaz, Katibat al-Muhajireen
dan Kataib Ansar al-Sham. 3 Briged kecil menjadi ketua dan pemimpin kepada 3 Briged yang lebih hebat (ISIS, JAN, Ahrar As-Syam). Alangkah hebat mereka ini. Tidak ada perasaan sombong dan megah di atas kekuatan dan kehebatan mereka sehingga sanggup melantik Briged yang kecil dan tidak ternama untuk memimpin mereka.

Sekarang semuanya telah lengkap. Mereka telah mempunyai pemimpin. Anggota sedia menunggu arahan. Langkah seterusnya ialah melancarkan serangan. Bagaimana mereka melancarkan serangan? Bahagian berikutnya admin akan ceritakan dari arah mana serangan dilakukan.
Operasi Menghancurkan Latakia #4

Panglima perang Abu al-Walid 'the best mountain fighter' yang dipanggil khas dari Chechnya bersama pemimpin mujahiddin tempatan dari Briged Suqor al-Aaz, Katibat al-Muhajireen dan Kataib Ansar al-Sham mengetuai operasi ini. Dibelakang mereka adalah mujahiddin hebat dari Jabhat al-Nusra, ISIS dan Ahrar as-Syam telah bersedia menurut arahan. Sekarang bagaimana mereka mahu melancarkan serangan?

Latakia adalah kawasan bergunung-ganang. Kereta kebal rejim yang banyak tidak mampu memberi sebarang kelebihan pun kepada rejim laknat. Serangan jet dan helikopter juga hanya sia-sia sahaja. Mujahiddin Chechnya sememangnya telah mengetahui hal ini ketika bertempur dengan komunis Russia.

Bulatan hijau sememangnya kubu kuat mujahiddin dari dulu. Strategi mereka sekarang ialah berpecah dan menguasai laluan-laluan utama menuju ke bandar Latakia. Garisan hijau adalah laluan utama yang menunjukkan kemaraan mujahiddin. Berpuluh-puluh kampung, pusat pemeriksaan dan markas tentera berjaya dibebaskan dan ramai yang telah menjadi bangkai.

Dalam masa yang sama mereka mara ke hadapan, mujahiddin turut menghala ke belakang. Mereka menuju ke arah Arihah. (bulatan merah). Penguasaan ke atas bandar Arihah dapat menghalang konvoi rejim yang cuba menyerang dari belakang. Mujahiddin turut mara ke kawasan Al-Qardahah yang merupakan kampung halaman Bashar laknatullah.

Admin akan ceritakan strategi berikutnya selepas ini iaitu laluan tentera rejim bagi menghalang kemaraan para mujahiddin dan mujahiddin telah melancarkan serangan balas yang sememangnya mengejutkan dan tidak disangka langsung oleh tentera rejim ini.
Operasi Menghancurkan Latakia # Bahagian Akhir

Ini adalah Bahagian Akhir. Sesiapa yang mengikuti Operasi ini dari mula telah memahami strategi demi strategi yang digunakan oleh mujahiddin.

Kali ini mujahiddin telah mara ke Latakia atau kelihatan seperti mara ke Latakia. Rejim laknat menyedari akan hal ini. Mujahiddin tahu bahawa rejim akan menghantar tentera tambahan. Sememangnya itulah kehendak mujahiddin.

Mujahiddin tahu dengan operasi ini, Hizbusyaitan akan masuk ke Latakia melalui perairan. Mujahiddin juga tahu bahawa tentera tambahan akan dihantar dari Idlib dan mara ke Ariha dan menyerang mujahiddin dari belakang. Mujahiddin juga tahu tentera tambahan akan datang dari Tartus, Homs dan Hama. Mujahiddin tahu semua ini.

1) Apa yang mereka perlu lakukan ialah menguasai Ariha. Mujahiddin segera menghantar Briged Suqor al-Aaz yang dipimpin oleh Sheikh Saqr kerana mereka mengetahui bahawa tentera rejim dari Idlib akan menyerang dari belakang. Alhamdulillah. Mujahiddin berjaya menguasai Ariha dan berjaya menghalang kemaraan tentera rejim (Berita terbaru jet rejim menyerang bertubi-tubi bandar ini kerana mereka mahu mara ke Latakia dan mengepung mujahiddin)

2) Mujahiddin tahu laluan kemaraan yang akan digunakan oleh rejim. Rejim akan menggunakan laluan (yang berwarna merah). Apa yang mujahiddin perlu lakukan hanyalah menunggu. Mujahiddin tidak perlu mara. Mereka hanya menunggu dipergunungan. Satu kelebihan buat mujahiddin kerana mereka berada di tempat yang tinggi dan mengetahui akan kemaraan rejim. Berada di kawasan gunung seperti ini juga sebenarnya menyelamatkan mereka dari serangan artileri dan jet. Rejim telah termakan umpan mujahiddin.

3) Yang paling hebat ialah, dengan rancangan menyerang Latakia ini, mujahiddin berjaya membuatkan tentera-tentera yang berada di Idlib, Homs dan Hamah meninggalkan markas mereka dan segera menuju ke Latakia. Apakah yang berlaku seterusnya? Mujahiddin di Idlib, Homs dan Hamah yang sememangnya telah standby dari mula sebelum operasi ini dilancarkan terus menyerang markas-markas ini.. terdapat banyak laporan serangan yang berlaku di Homs, Idlib dan Hamah.

Sekarang Operasi ini masih berterusan sehingga hari ini. Mujahidin tidak perlu mara ke arah bandar sebenarnya. Itu bukan matlamat mereka buat masa ini. Matlamat mereka ialah menguasai Homs, Hamah dan Idlib. Jika mujahiddin menguasai ketiga-tiga negeri ini. Latakia dan Tartus otomatik akan jatuh ke dalam genggaman mereka.

Salah satu cara untuk menguasai negeri ini ialah berpura-pura untuk mara ke Latakia negeri kelahiran Bashar yang majoritinya syiah alawi. Dengan berpura-pura untuk menyerang bandar Latakia, bala tentera rejim akan meninggalkan kawasan penguasaan mereka di Homs, Idlib dan Hamah. Operasi Menghancurkan Latakia ini sebenarnya membawa kemusnahan yang teruk kepada rejim bukannya di kawasan Latakia tetapi di Homs, Idlib dan Hamah.

sumber - Rakyat Malaysia bersama Revolusi Islam

0 comments:

About