Arab Saudi robohkan tiang tempat melontar jamrah

Jamratul Aqabah

Arab Saudi merobohkan simbol tiang syaitan atau bahasa mudahnya tiang yang menjadi sasaran ketika melontar Jamrah pada tahun 2004 dan menggantikannya dengan dinding yang tiada makna.

Melontar Jamrah adalah ibadah melontar tujuh ketul batu secara berturut-turut sambil melaungkan takbir sebagai simbolik menolak kejahatan.

Sebagai sebahagian kewajipan dalam ibadah haji, jemaah perlu melontar tujuh batu kecil di Jamratul Aqabah pada 10 Zulhijjah dan di ketiga-tiga jamrah pada hari-hari tasyrik, iaitu 11 hingga 13 Zulhijjah.

Peliknya Arab Saudi telah membina satu binaan yang menyerupaai tiang syaitan (obelisk) tersebut di atas Bukit Ar Rahmah. Pembinaan itu menyama-tarafkan Arab Saudi dengan negara-negara freemason yang lain.

Persepsi gua mudah.... Arab Saudi memusnahkan Jamratul Aqabah yang asal kerana tidak mahu tiang syaitan tersebut terus menjadi mangsa lontaran jemaah haji. Pembinaan obelisk di Bukit Ar Rahmah pula sebagai tanda turut memuja syaitan. Dan semua itu bukan sekadar persepsi kosong tanpa bukti. Penggunaan simbol mata satu dalam kerajaan Saudi terpampang dengan jelas di mata dunia. Lihat buktinya di arab-saudi-kini-dikuasai-freemason.html
Jemaah haji membaling dinding besar ketika ibadah melontar jamrah di Jamratul Aqabah
saksikan video penuh bukti ini

0 comments:

About