, ,

Tips : Apa itu Unique Viewer


MR.COPY pun sebelum ni tak tahu apa perbezaan antara unique viewer dan viewer macam yang kita selalu tengok dalam Nuffnang Analytics ke, Google Analytics ke. Lepas tu, MR COPY hantar la ticket dekat Nuffnang bertanyakan mengenai masalah viewer ni.

jawapan pihak yang Pihak  Nuffnang bagi.

Unique Viewer
Visitor yang dipanggik unique viewer ni ialah visitor yang berkunjung ke blog kita setiap hari. Tapi dalam masa sehari tu, sekali je yang dikira unique viewer. Kalau dalam masa sehari tu dua,tiga kali datang ke blog kita masih lagi dikira satu Unique View. Jadi kalau korang dah singgah ke satu blog tu sekali untuk hari tu, dan korang singgah lagi sekali hari yang sama korang tak tingkatkan Unique Viewer untuk blog tapi tingkatkan PageView untuk blog tu. Kira memberi manfaat juga kepada pemilik blog.

Viewer
Viewer untuk blog ni bila korang datang ke blog tu. Berapa kali korang datang ke blog tu pun dikira 1 viewer @ pageview. Termasuk la bila kita selalu refresh blog kita. Sudah tentu, kita punya pageview untuk blog tinggi. Tapi ni takkan meningkatkan kita punya Unique Viewer. Jadi selalunya kalau advertiser lebih mementingkan Unique Viewer jika dibandingkan dengan Viewer. 

Sebab semakin tinggi Unique Viewer ini bermakna semakin ramai yang datang blog kita. Tapi kalau Viewer korang tinggi, bermakna korang ni ada loyal reader. Mereka ni suka membaca blog korang berkali-kali dalam sehari. Jadi sebagai pemilik blog korang kena la menjaga loyal reader korang. Sebab diorang suka membaca blog korang. 

0 comments:

About